Min häst!

Som sagt så rider jag alltså, fast just nu är min häst tyvärr skadad.
Det är en historia som just nu inte känns så rolig men som börjar med att jag köpte henne den 7 januari 2010. Profetia, eller Fia som jag kallar henne (tråkigt namn på en häst jag vet) är ett sto på 160cm och är 12 år gammal. Hon är e. golden profit xx och u. Sobra.

Jag tränar både hoppning och dressyr med henne, och tävlat hoppning, 100-110 och lite fälttävlan.
Men nu i slutet på denna sommaren/början av hösten har jag kännt att det inte har gått framåt så mycket som det borde ha gjort efter över ett års träning med duktiga tränare osv.
Därför började vi kolla om det fanns något som inte stod rätt till. Vi kollade tänderna på henne men det fanns inget större fel där. Eftersom jag haft en häst innan som hade kissing spines (en sjukdom som kan liknas vid ryggskott) så tänkte vi att det måste kollas upp så inte hon också har det. Vi anlitade därför en equiterapeft som laserbehandlade henne för en låsning som han hittade i korset på henne. Efter det blev allt 100 gånger värre, hon stegrade, sprang/stegrade in i stallet med mig på! Det var helt galet, gick verkligen inte att få stopp på henne!

Så vi gjorde en undersökning på helsingborgs djursjukhus och röntgade även ryggen. Då såg man att hon hade ihop växta kotor, alltså kissing spines. Helt otroligt. Jag har lyckats att hitta 2 hästar som har samma sjukdom. Dock så finns det hopp om att man kan göra en lyckad operation på henne.
En operationstid bokades och det var bara att vänta. Efter några dagar hemma så upptäckte jag att Fias framben var extrems svullet, hela bennet var i samma tjocklek som hennes knä.

Så fruktasnvärt j*vl* TYPISKT. Operationen blev inställd och griffelbenet i fram benet är krossat. Som tur var så skadades inte senor och ligament, väldigt ovanligt enligt veterinären. Men benet har inte läkt så fort som vi hoppats och därför lever vi lite i ovisshet just nu. Kommer bennet först och främst bli bra? Isf kommer operationen att hjälpa? Det kommer ta sjukt långt tid innan jag kan rida och tävla på riktigt och därför är det lite depp på häst fronten just nu....

Men detta var en lite SNABB resume av vad som hänt det senaste, kommer kanske berätta lite mer om min häst -historia, förhoppningsvis en lite roligare sida! Gud vilken lång text det blev nu såg jag! Jaja men här får ni lite bilder på hur min häst der ut, en riktig racinghorse om jag får säga det själv ;)

clearround på 1m i Fritsla









Kommentarer
Postat av: Ida

Sv: Gud vad hemskt! Jag hoppas verkligen att hon blir bra! Hon är jättefin och verkar vara en toppenhäst. Jag håller tummarna för er.

2011-12-11 @ 09:03:47
URL: http://frejaaa.bloggse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0