Kissing spines

Jag tänkte förklara lite om kissing spines. Jag skrev ju om det i inlägget om min häst och tänkte att det kanske inte är så många som vet vad det är för något, även om man är häst intresserad. 

Kissing spines, eller överridande tornutskott som det heter på svenska, är benämningen på när de dorsala tornutskotten i bröstrygg och/eller ländrygg ligger mycket nära varandra. Hos en del hästar ligger de här tornutskotten så nära varandra att de retar och skaver. De kan också ligga omlott eller vara helt sammanväxta. I kontaktytorna uppstår ben- och benhinnereaktioner och sk falska leder bildas.

Diagnosen ställs genom röntgen eller vid en scintigrafiundersökning. Orsaken kan vara medfödd (exteriörberoende) eller uppkomma pga av felaktigt belastning och träning.
Ungefär 70% av alla hästar har någon grad av kissing spines. Detta kan låta mycket, men endast ca 5% av de hästar som har ryggproblem har problem med just kissing spines. Engelska fullblod är överrepresenterade, ca 90% av dem har någon grad av förändring i tornutskotten. Även valacker av alla raser är överrepresenterade. Detta gäller de som genomgått stående kastration.

Min häst är som sagt av en mycket lätt typ och fullblod/halvblod.


Kommentarer
Postat av: Cecilia Nordh-Lindsjö

sv: tack! :D

2011-11-23 @ 07:32:19
URL: http://cecilianordhlindsjo.blogg.se/
Postat av: j

sv; tack :D det är en kallblodstravare!

2011-11-23 @ 10:42:21
URL: http://jtygesen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0